تبلیغات
بین الحرمین

بین الحرمین
قالب وبلاگ
نویسندگان

آنچه مهم است اقامه و برپاداری نماز است، این تعبیر بیانگر آن است که در نماز باید قیام و انگیزش و جهش فردی و اجتماعی باشد، خداوند چنین نمازی را نماز مقبول و حقیقی می داند، و اگر نماز آن همه اهمیت دارد، در صورتی است که واقعا ستون و نگهبان دین شود، معراج مؤمن در ملکوت اعلی گردد، و تکیه محکم برای رفع و دفع نگرانی ها شود، چنین نمازی دارای شرایط صحت و کمال است، بنابراین نماز کامل را باید از آثار آن جستجو کرد، آداب و اسرار آن را دانست، و از مکتب عالی نماز آموخت و در زندگی شکوفا کرد، هدف اسکلت نماز نیست بلکه روح و باطن نماز است، اکتفا به قیام و قعود ظاهری، پوست نماز است، ولی مغز نمازقیام و خیزش باطنی نماز است، ما وقتی که در رابطه با نماز به قرآن و روایات نگاه می کنیم می بینیم به فلسفه و رازهای نماز تصریح و اشاره کرده اند، می فهمیم که نماز کامل به خاطر آن فلسفه و رازها است . مثلا در قرآن می خوانیم: «واقم الصلاة ان الصلاة تنهی عن الفحشاء والمنکر ولذکر الله اکبر; نماز را برپا دار که نماز انسان را از زشتی ها و گناه باز می دارد، و ذکر و یاد خدا از آن هم بالاتر و برتر است .»
و در آیه دیگر می خوانیم: «واقم الصلاة لذکری; نماز را برای یاد من به پا دار .»
بنابراین راز بزرگ نماز نهادینه کردن یاد خدا در روح و روان است، که همین یاد خدا موجب پیوند و رابطه با خدا، و سرچشمه پاک سازی و اکتساب ارزش ها و کمالات است . چنین نماز انسان را از زشتی ها و گناهان باز می دارد، و از آن بالاتر یاد خدا را که موجب کسب ارزش ها است در وجود انسان شکوفا و آشکار می سازد . یاد خدا موجب آرامش و رفع دغدغه ها و تنش ها است، یاد خدا در حقیقت یاد پاداش ها وکیفرها، و یاد خودسازی و بازسازی و به سازی است .
براساس قرآن، انسان غافل، در خسران است، و کیفر چنین کسی زندگی سخت و ناگوار در دنیا، و کوری در آخرت خواهد شد .نماز که موجب یاد خدا است این آثار شوم را از زندگی انسان می شوید، انسان را به جای خسران، خوشبخت، و به جای کوری، بینا می کند .
یکی از غرائز منفی وجود انسان حریص بودن او است که منشا انواع گناهان و انحرافات و دوری از فیوضات معنوی و ملکوتی می گردد، نماز صحیح دارای خاصیتی است که هلوعیت و حرص انسان را نابود می کند، و این سنگ مانع سر راه تکامل را از مسیر حرکت او برمی دارد . چنان که قرآن می فرماید: «انسان، هلوع و حریص آفریده شده، هنگامی که بدی به او رسد، بی تابی می کند، و وقتی که خوبی به او برسد مانع دیگران می شود، مگر نمازگزاران، آنان که نمازها را مرتب انجام می دهند .»
محمد بن سنان می گوید: مسائلی از حضرت امام رضا (ع) (از جمله درباره فلسفه نماز) پرسیدم، حضرت رضا (ع) در مورد فلسفه و آثار نماز چنین فرمود: علت تشریع نماز آن است که :
1- به ربوبیت خدا اقرار کنی .
2- شریک و همتا را از ذات پاک خدا دور سازی .
3- با کمال کوچکی و بیچارگی و نهایت تواضع در پیشگاه خدا بایستی .
۴- به گناهان خود اعتراف کرده و تقاضای بخشش نمایی .
۵- همه روز برای تعظیم پروردگار، پیشانی خود را به زمین بگذاری .
۶- همواره هشیار و در یاد خدا باشی به طوری که گرد وغبار فراموش کاری و غفلت و غرور و مستی از صفحه دلت زدوده شود .
۷- در نهایت خشوع خواهان افزایش مواهب دین و دنیا از درگاه الهی گردی .
۸- مداومت در ذکر خدا در پرتو نماز، موجب فراموش نکردن آفریدگار مدبر خواهد شد، و همین یاد خدا انسان را از سرکشی و غرور باز می دارد، و او را از گناهان و هرگونه فساد دور می سازد .»
با توجه به این آثار درخشان است که رسول اکرم (ص) فرمود: «الصلوة حصن من سطوات الشیطان; نماز دژ محکمی در برابر یورش های شیطانی است .»


طبقه بندی: احادیث،
برچسب ها: فلسفه و آثار نماز، اقامه، قیام، انگیزش، جهش، فردی، اجتماعی، خداوند، مقبول، حقیقی، اهمیت، ستون، نگهبان، دین، معراج، مؤمن، ملکوت اعلی، محکم، صحت، کمال، آداب، اسرار، مکتب عالی، شکوفا، اسکلت، روح، باطن، قیام وقعود، ظاهری، پوست، مغز، قرآن، روایات، تصریح، فحشاء، منکر، الله اکبر، زشتی، نهادینه، روان، سرچشمه پاک سازی، اکتساب، ارزش ها، کمالات، خسران، خوشبخت، جای کوری، بینا، غرائز، منفی، حریص، ربوبیت، شریک، همتا، ذات پاک، بیچارگی، تواضع، تعظیم پروردگا، غرور، مستی، صفحه دل، زدوده، شوع،
[ یکشنبه 28 اسفند 1390 ] [ 05:29 ب.ظ ] [ صادق ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب