تبلیغات
بین الحرمین

بین الحرمین
قالب وبلاگ
نویسندگان
اهتمام به شناخت دین
به دلیل اهمیت دین و پیوند سعادت و شقاوت انسان با دین داری و بی دینی، پیشوایان اسلام سفارش اکید به شناخت دین کرده اند.
واژه ی«تفقّه» که در روایات، فراوان به کار رفته و معیاری برای معرفت و هدایت یافتگی مسلمان بیان شده، به معنای معرفت عمیق و شناختِ ژرف از دین است. قرآن کریم، سفر و هجرت را برای فراگیری دین یک وظیفه می داند و اگر برای همه، امکان و فرصت سفر برای کسب شناخت عمیق دین واستفاده از محضر پیشوایان دین نیست، آن را وظیفه ی یک «گروه خاص» می شمارد که برای این منظور کوچ کنند و دین را بشناسند، آن گاه به زادگاه و نزد قوم و قبیله ی خویش برگردند و آنان را«انذار» کنند. آیه ای که این فرمان در آن است به «آیه ی نَفر» معروف است: «ما کان المؤمنون لینفروا کافـة فلولا نفر من کل فرقـة منهم طائفـة لیتفقّهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرونَ5؛ برمؤمنان نیست که (برای فراگیری دین) همه کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه ای گروهی کوچ نمی کنند تا در دین به معرفت عمیق برسند( و دین شناس شوند) و چون نزد قوم خود برمی گردند، آنان را انذار کنند و بیم دهند، باشد که حذر کنند.»
در زمان پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله)، تفقّه در دین به این بود که افراد، از شهرها و آبادی های خود به مدینه بیایند و آیات قرآن را بشنوند و از زبان پیامبر، معارف دین و وظایف شرعی، و حلال وحرام را بیاموزند، سپس برگردند و آن تعالیم و هشدارها و فرمان ها را به دیگران هم ابلاغ کنند. وچون این کار، دشوار بود وبرای همه کس فراهم نمی شد، ضرورت داشت که گروهی به نمایندگی از بقیه دست به این کوچ و سفر آموزشی بزنند تا دین شناس گردند.
امروز هم تکلیف «معرفت دین» و تلاش در این راه، وظیفه ی هر مسلمان است.
پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله) فرموده است: «اُفّ لکل مسلم لایجعل فی کل جمعه ی یوما یتفقه فیه امر دینه و یسأل عن دینه6؛ وای برهرمسلمانی که روزی را در ایام هفته اختصاص به این نمی دهد که در آن به ژرف نگری و پرسیدن از دین خود بپردازد؟!»
از امام صادق(علیه السّلام) نیز چنین روایت شده است: «لو اتیت بشابّ من شباب الشیعـة لا یتفقـة لأدبتـة7؛ اگر جوانی از جوانان شیعه را نزد من آورند که دین شناس نیست، او را ادب می کنم.»
در روایت دیگری، امام آرزو می کند که: کاش بالای سر اصحاب من تازیانه و شلاق باشد تا در حلال و حرام الهی دین شناس بار آیند.8
این کلمات گهربار، اهمیت بسیار و نقش کلیدی دین شناسی را در رسیدن به رضای خدا و عمل بر محور تکلیف، می رساند،که آن امام رئوف و مظهر رحمت و عطوفت، هم سخن از ادب کردن جوانان بی خبر از دین دارد، هم آرزوی این که با زور هم که شده، پیروان اهل بیت در مسائل دینی و آگاه و بصیر باشند.

5. توبه(9) آیه 122.
6. بحارالانوار، ج1، ص 176.
7. همان، ص 214.
8. همان.



طبقه بندی: احادیث، دین شناسی،
برچسب ها: اهتمام به شناخت دین، سعادت، شقاوت، دین داری، بی دینی، پیشوایان اسلام، تفقّه، معرفت، هدایت، مسلمان، شناختِ ژرف، قرآن کریم، سفر، هجرت، خاص، کوچ، قوم و قبیله، انذار، آیه ی نَفر، لیتفقّهوا فی الدین، یحذرونَ، حذر، پیامبر، خدا، صلّی الله علیه و آله، مدینه، معارف دین، شرعی، حلال، حرام، دین شناس، معرفت دین، ایام هفته، ژرف، امام صادق، شباب، جوانان شیعه، تازیانه، شلاق، گهربار، امام رئوف، مظهررحمت، عطوفت، جوانان، اهل بیت، بصیر،
[ دوشنبه 28 فروردین 1391 ] [ 10:11 ق.ظ ] [ صادق ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب